mandag 9. september 2013

Hvor kommer maten fra?

Her jeg sitter og ser på NRK1 sin valgsending og hører på NRK P3 og Radio Resepsjonens valgvake, finner jeg det betimelig å spørre nettopp dette spørsmålet.
Heldigvis vet både jeg og barna mine at mjølka ikke kommer fra butikken, men fra kua. Vi har vært så heldige å få være budeier flere somrer, og far i huset har i mange år jobbet som fjøsavløser, og det gjør han fortsatt en helg i måneden fordi ungene er så interessert i det. 


Egg vet vi at kommer fra høner...

Brød baker vi sjøl, av mjøl som engang har vært korn og vokst på jorder rundt omkring.

Frukt og bær fra skog og hage.

Når jeg går i butikken og handler er det mange ganger jeg leter etter de billigste alternativene, men når jeg f.eks. tenker på mine egne tomater i drivhuset, som jeg har stelt og pusla med siden i vår, så tenker jeg at NEIMEN om jeg ville solgt dem for 19,90 kr pr kg! Eller potetene. Eller mjølka. Det ligger jammen mye arbeid og omsorg bak den gode maten! Håper vi får beholde den norske maten med blått flertall(?) 

I motsetning til mange andre, har heldigvis ikke vi solgt unna landbruksjorda til husbygging, vei og golfbaner og har derfor nok plass til å starte med sjølberging hvis det skulle skjære seg helt. 

1 kommentar:

  1. Fikk en ubendig trang til å trykke "liker" på den siste kommentaren din her. Er også skeptisk avventende til de neste fire årene.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...