onsdag 15. oktober 2014

Saltstraumen

Saltstraumen er et lite sund med verdens sterkeste tidevannsstrøm (wikipedia)

 Vi var visst ekstra heldige da vi var der forrige uke, for da var det nemlig fullmåne, og da er malstømmen på sitt sterkeste.

Fenomenet oppstår hver 6. time ved at vannmasser på nær 400 mill. m3 passerer i en hastighet på opp til 20 knop gjennom det 3 km lange og 150 m brede sundet mellom Saltenfjorden og Skjerstadfjorden.
Tidspunktet for når strømmen er på sitt sterkeste varierer, men i Saltstraumtabellen kan man lese seg til når det lønner seg å besøke Saltstraumen.
(kilde: visitbodø)
 I området ligger også et museum. Siden vi fikk utsatt turen vår, gikk vi glipp av denne attraksjonen, siden det ikke holder åpent hver dag utenfor turistsesongen. Det får vi ta neste gang vi drar nordover (ja, for vi må jo dit igjen - det var jo så fint der!!!) 


 Naturen var helt utrolig, men jeg innrømmer at strømmen ikke var det største høydepunktet for meg som har vannskrekk. Eller, jo, på avstand var det flott, men da gutta skulle teste fiskelykken ble jeg hønemor.

Flere fiskebilder fra Saltstraumen kan jeg love i morgen!

Og for dere som allerede er lei av at jeg skryter av Bodø og superlativer knyttet til høstferien vår, så trenger dere egentlig ikke å titte innom her på en stund. For det kommer mer...


1 kommentar:

  1. Så gøy å se disse innleggene og alle de flotte bildene! Selvsagt kommer dere nordover igjen, da skal båten være operativ..! :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...