onsdag 18. desember 2013

Stubbebål eller FINSKEPRIMUS

Min mann, skogsarbeideren/ friluftsmannen/ speiderlederen, fortalte meg at disse stubbene kalles NYINGER. Men jeg har googla det, og funnet ut at det er noe helt annet, som riktignok har med å brenne tømmerstokker, men dette heter altså "finskeprimus"!


 Motorsagmannen min har laget slike til oss flere ganger, men akkurat disse kan han ikke ta æren for. Det er en elevbedrift som har laget dem! Genial forretningsidé, synes jeg!
Disse var ment som fakler, har man litt høyere stubber kan de brenne lenge!
Det er rett og slett en stubbe man har saget kryss i. Det er en fordel at det er feit ved i stubben. I krysset kan man ha litt fin-spon og en tennbrikett, så er det lett å få fyr.




Det blir god varme, 
supert å koke vann/ kaffe på, da det blir som en kokeplate!

1 kommentar:

  1. I USA blir de kalt for "Swedish Torch" Denne skaper flott hygge en mørk vinterkveld.
    Her er min variant. http://minituren.blogspot.no/2013/11/hvordan-lage-en-kubbe-fakkel-ogsa-kalt.html

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...